söndag 15 januari 2012

Nystart- hur gör man nu då?

Där ligger ju Coachen...
Hej på Er!
Så var det dags att starta om... men hur gör man nu då?
Efter en lång och välförtjänad paus står vågarna stilla...på sin höjd...om dom nu inte visar plus sedan 18/12.
Allting är precis som det ska vara!
Ingen behöver kräma sig eller känna sig dålig eller misslyckad!
Det är samma sak som att börja arbeta efter en lång ledighet= det är trööögt att starta upp, man behöver ge sig själv tid att komma in i det igen. 1 eller 2 veckor tar det. Låt oss skapa det utrymmet.


Nu finns inte tävlingen kvar, gruppen är inte kvar...man ska klara sig på egen hand...
Så vad var det nu målet var? Målvikten och antalet veckor dit? 
Metoderna?
LCHF och motionen. Kaloriförbränningen. Söndagsvägningen. Inte konstigt om ni vacklar.
Det går inte att bara överföra gruppmentaliteten till den nya formen. Nu får ni glömma gruppens stöd eller skapa en ny tävling, skaffa nya medlemmar till tävlingen, om det skulle kännas bättre.


Akuthjälp mot sötsuget heter Kromtabletter eftersom Sockerdjävulen tycks ha smygit in sig på natten.
Alternativt, slopa alla Kolhydraterna en vecka och bli sockerfri.
Fundera kring detta,  pressa inte!
Jag har inte kommenterat era inlägg ännu, jag såg att alla har samma dilemma. Att starta om.
Coachen



5 kommentarer:

  1. Ångest på hög nivå...2,3 kilo upp!! WHY!?!?!
    Iförrgår när jag vägde mig så vägde jag 6 hekto mindre än idag. Jag fuskar inte. Nästa vecka MÅSTE det bli ett minus, ett bra sådant oxå. Annars är inte det här ett dugg kul :(

    Tack för ett bra inlägg!
    Kramar Elin

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tips från Coachen15 januari 2012 kl. 11:01

      Dagsvariationen slipper vi aldrig!
      Det är väl sjävklart att vågen visar plus-siffror!
      Det var ju en lång paus från den riktigt hårda dieten.
      Ha ingen ångest, bara börja om. Det behövs inga känslor till det här, bara ett program.
      Mitt tips till dig är nu att räkna kalorier, sänk fetthalten på allt. Testa en vecka utan hårdost, det ger snabbt resultat har jag märkt när jag tar bort osten. 1 timmes långpromenad med vagnen i raskt tempo när lillan sover, varje dag.
      Det är faktiskt en myt att LCHF fungerar i all evighet utan kalorikontroll! Överskottet måste brännas bort. Enkelt men idiotiskt irriterande!
      kram
      Coachen

      Radera
  2. Ja, jag hade inte räknat med en så slö start som jag haft. Men det är ju ännu ett bevis för att det är menatala hinder som sätter stopp. Ibland när man gjort något länge och vill unna sig ett uppehåll så tappar man gnistan. Det gäller att komma dit igen.

    Å ena sidan tycker jag att det skulle vara skönt med en tävling och att få igång den där gnistan igen, men å andra sidan, vad händer då efter den. VI måste ju hitta den inre styrkan att klara av detta, annars är ju risken att vi går ner till sommaren och sedan upp efter det. Vi måste hitta vinnaren inom oss själva. Då skulle vi nog känna samma glädje som vi gjorde i december när vi klarat av något som vi alla tyckte var svårt.

    2,3 kilo är inte roligt, men ha inte ångest. Du vet hur det är, det kan slå på ett kilo lätt från kväll till morgon, vi har varit med om det förr och vi kommer vara med om det igen. Nu gäller det att inte få panik utan att bara försöka hitta tillbaka till November 2011 och det arbete vi gjorde då!

    Jag tror att coachens uppdrag är ännu viktigare denna gång. Vi behöver dig mer än någonsin! Var en nagel i vårt öga och håll koll på oss. Ifrågasätt gärna min icke träning och vad jag stoppar i munnen. Ner i vikt ska jag, så är det bara! Jag ska bara hitta motivationen till att göra det där lilla extra!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tror också att coachens roll är viktigare denna gång. Jag har en del frågor men jag ska inte ta dom i dag utan det är något jag måste lära mej till slutet.Jag behöver också bli tjatad på.Bettan

      Radera
    2. Tips från Coachen15 januari 2012 kl. 11:15

      Nu ser jag att du har snappat upp budskapet både från mig och Steve Jobs.
      Det ska vara ett eget projekt, med eller utan en grupp så är det din kropp och bara du kan ändra den, vilket du redan gjort så ingenting är nytt. Nu gäller att ha ganska mycket sund egoism och det gäller er alla!
      Jag vill veta hur du tänkt lägga upp Gymmet?
      Ditt förra gymkort var ganska dyrt, du betalade 1800 kr per besök eftersom du var där 2 gånger...
      Glöm känslorna, lägg upp ett program istället.
      Glädjen kommer när endorfinerna och adrenalinet kickar igång, inte innan. Motivationen gör likadant, kommer under tiden.
      Ja, trista ord men ingenting får man i förskott!
      Och släng chokladen...för h...
      Julen är över, du får inte baka mera!
      Coachen

      Radera